Η σημασία της διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα: 
ερωτήματα, προοπτικές

Μαρία Καβάλα, Δρ. Ιστορίας, 
Ερευνήτρια Σύγχρονης Iστορίας, 
Tμήμα Πολιτικών Επιστημών Α.Π.Θ. 

Η γενοκτονία των Εβραίων κατά τον Β΄ Π.Π. αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός του οποίου η έρευνα και η διδασκαλία είναι εξαιρετικά δύσκολα ζητήματα. Η ιστορική ανάλυση σ’ αυτήν την περίπτωση δεν μπορεί να είναι ουδέτερη, αποστασιοποιημένη από ηθικές και πολιτικές επιλογές. Στη συγκεκριμένη παρουσίαση μας ενδιαφέρει η μελέτη και διδασκαλία στο ελληνικό πανεπιστήμιο, κυρίως ως συνέχεια της όποιας σχετικής γνώσης αποκτούν οι νέοι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, και η σημασία της διεύρυνσης αυτής της γνώσης.

Εντοπίζεται η άγνοια που ακόμη επικρατεί γενικότερα για το θέμα ανάμεσα στους νέους ανθρώπους. Η ιστορία των Ελλήνων Εβραίων είναι όλο και πιο άγνωστη, παρότι έχουν πολλαπλασιαστεί οι δημόσιοι μνημονικοί τόποι και έχουν αυξηθεί οι ιστορικές μελέτες και αυτό επειδή ο διωγμός των Ελλήνων Εβραίων εντάχθηκε με μεγάλες δυσκολίες και πολύ πρόσφατα στο επίσημο δημόσιο μνημονικό αφήγημα για την Κατοχή. Σε μία ελληνική κοινωνία που αναδύεται ξενοφοβική, αντισημιτική και εθνικιστική εν μέσω κρίσης (και με αντιστοιχίες στην υπόλοιπη Ευρώπη), τώρα περισσότερο από ποτέ, η μελέτη και διδασκαλία του Ολοκαυτώματος είναι σημαντικό να πραγματοποιείται ενταγμένη στο σύνολο της ευρωπαϊκής και της ελληνικής ιστορίας από νωρίς. Ίσως μία από τις ελλείψεις της μέχρι τώρα προσπάθειας ήταν η ουσιαστικότερη διαπλοκή της ιστορίας των Εβραίων της Ευρώπης και της Ελλάδας με την ιστορία της δεκαετίας του ’40 για την Ευρώπη και την Ελλάδα και μία έμφαση στο ποιοι ήταν αυτοί που χάθηκαν σε σχέση με την κοινωνία στην οποία ζούσαν, ώστε να αποφεύγεται η διαιώνιση μιας αφήγησης διάκρισης και αποκλεισμού.

Ταυτόχρονα με τις παραπάνω επισημάνσεις επιχειρείται και ένας προβληματισμός σχετικά με την έλλειψη που υπάρχει μέχρι στιγμής σε ό,τι αφορά μελέτες που θα μας δείξουν, ύστερα από μια 15ετία εκπαιδευτικών προσπαθειών διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος, τα αποτελέσματά τους, την επίδρασή τους σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, φοιτητές και, τελικά, στην κοινωνία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου